• Πειραιώς 4, Αθήνα 10431
  • 2105284300 (30 γραμ.)
  • Δευτ - Παρ. (09:00 - 17:00)

Ανάπτυξη των ιδιοτήτων του καλού ηγέτη

Ανάπτυξη των ιδιοτήτων του καλού ηγέτη

Όταν υπάρχει χαμηλό ηθικό, οι υπάλληλοι χωρίς να το θέλουν θα απεμπλακούν από τη θετική τους επίδραση στη δουλειά τους με αποτέλεσμα την ανάπτυξη χρόνιου άγχους. Το αρνητικό περιβάλλον εργασίας μειώνει την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Είναι επίσης πολύ δύσκολο να διαχειριστούν τη κατάσταση, οπότε η απάντηση είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που ευνοεί τη χαρά, την ευτυχία και υποστηρίζει τη εμπλοκή των εργαζομένων στη παραγωγική διαδικασία.

Τα χαρακτηριστικά που είναι καλό να αναπτύξει ένας ηγέτης για να μετασχηματιστεί σε ένα αποτελεσματικό ηγέτη, παρατίθενται παρακάτω:

Επικοινωνεί καθαρό και σαφή όραμα. Όταν ο ηγέτης μεταφέρει με σαφή τρόπο το επιχειρηματικό όραμα, οι εργαζόμενοι εμπλέκονται με το να κατανοήσουν ποιος είναι ο σκοπός των καθηκόντων που πρόκειται να αναλάβουν. Μέσω αυτής της προσέγγισης οι εμπλεκόμενοι εργαζόμενοι ενδιαφέρονται να βοηθήσουν την επιχείρηση να επιτύχει το όραμά της.Συνδέει το όραμα με τις καθημερινές εργασίες.

Ο ηγέτης πρέπει να δείξει τον τρόπο με τον οποίο οι εργασίες των εργαζομένων υποστηρίζουν την επίτευξη του σκοπού της επιχείρησης. Ορίζει σαφείς προσδοκίες απόδοσης. Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν αύξηση των επιπέδων άγχους όταν δεν έχουν καλή κατανόηση του τι αναμένεται από αυτούς να πετύχουν. Ο ηγέτης  πρέπει να συζητά και να απλοποιεί τις προσδοκίες για να γίνουν αντιληπτές.

Παρέχει πλήρη, συνεπή, και συνεχή ανατροφοδότηση. Οι εργαζόμενοι πρέπει να λαμβάνουν συνεχή ανατροφοδότηση σχετικά με το επίπεδο επίτευξης των στόχων σε σχέση με τις προσδοκίες που έχουν τεθεί. Πρέπει να αναγνωρίζουν πότε επιτυγχάνουν, τι επιτυγχάνουν και όταν δεν πληρούν τις απαιτήσεις επιτυχίας. Παρέχει Coaching. Οι εργαζόμενοι δεν συνειδητοποιούν πότε επιτυγχάνουν τους αναμενόμενους στόχους τους. Είναι η υποχρέωση του ηγέτη να αναπτύσσει τους υπαλλήλους προετοιμάζοντας τους για την επίτευξη των στόχων. Αναγνωρίζει ότι οι εργαζόμενοι είναι άνθρωποι.

Ο ηγέτης πρέπει να σταθεί δίπλα τους και να καταλάβει ποιοι είναι. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται εκτιμημένοι όταν δείχνουν ενδιαφέρον για αυτούς.Αποκαλύπτει προσωπικές εμπειρίες. Μια προσωπική εμπειρία αποκαλύπτει την ευπάθειά του ηγέτη και βοηθά τους υπαλλήλους να εκτιμήσουν την ανθρώπινη πλευρά του. Όταν ο ηγέτης μοιράζεται τους ανθρώπινους καθημερινούς αγώνες του, καλλιεργεί τη σχέση με τους υπαλλήλους του.Αναπτύσσει ένα ευχάριστο κλίμα εργασίας. Όταν το κλίμα εργασίας δεν είναι καλό, τα πράγματα πηγαίνουν λάθος.

Ενσωματώνοντας δραστηριότητες που ευνοούν την ευτυχία, ο ηγέτης διορθώνει τα λάθη.Εναγκαλίζει την εξέλιξη της ομάδας. Οι διάφορες προσωπικότητες μπορούν να κάνουν τις σχέσεις των μελών των ομάδων δύσκολες. Ο ηγέτης με δεξιότητες προωθεί την ανάπτυξη της ομαδικότητας. Γνωρίζει πώς να συλλέγει τους σωστούς υπαλλήλους, πώς να τους ενώσει και πώς να τους ευθυγραμμίσει στους κοινούς στόχους.Δίνει αξία στις προοπτικές των εργαζομένων.

Ο ηγέτης καταλαβαίνει ότι οι υπάλληλοι έχουν συχνά τις απαντήσεις σε πολλά από τα επιχειρησιακά προβλήματα και ότι θα τις μοιραστούν ευχαρίστως με τους προϊσταμένους τους. Τότε οι εργαζόμενοι αισθάνονται εκτιμημένοι και ότι μπορούν να συνεισφέρουν με τις σκέψεις και τις λύσεις τους.Ανταμοιβές καλής απόδοσης.

Οι εργαζόμενοι που εργάζονται με πρόθεση υψηλής απόδοσης θα πρέπει να επιβραβεύονται για την επίτευξη και υπέρβαση των απαιτήσεων της εργασίας.Είναι θετικοί. Ένα καλό περιβάλλον εργασίας προσφέρει θετική νοοτροπία. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι κάθε πρόκληση έρχεται ως ευκαιρία περεταίρω επιτυχίας.Είναι παρακινητικοί.

Οι εργαζόμενοι θέλουν να είναι με ηγέτες που τους αρέσουν σε προσωπικό επίπεδο και τους βοηθούν να εμφανίσουν τις καλύτερες ικανότητες τους. Οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να κάνουν το καλύτερο για την εταιρεία, αν εμπνέονται από τον ηγέτη τους.Είναι ειλικρινείς. Η ειλικρίνεια είναι δύσκολα διαχειρίσιμη, διότι οδηγεί σε πληγές. Οι υπάλληλοι πρέπει  να γνωρίζουν τι περιμένουν από αυτούς και αν πληρούν τα πρότυπά τους. Είναι ήρεμοι. Είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι να αισθάνονται άνετα όταν πλησιάζουν τον ηγέτη για να του αναφέρουν ότι κάτι έχει πάει στραβά. Είναι συνεπείς. Τότε  ο ηγέτης είναι αξιόπιστος καθώς οι υπάλληλοι ξέρουν τι να περιμένουν από εκείνον. Η ισότητα είναι ζωτικής σημασίας για τους οργανισμούς.Είναι υπεύθυνοι.

Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι σε θέση να στηρίζονται στον ηγέτη τους για όλα τα θέματα. Μια αξιόπιστη σχέση μεταξύ του ηγέτη και εργαζομένων θα καταστήσει πολύ πιο εύκολη τη συνεργασία.Είναι ευχάριστοι. Δεν είναι «μόνο δουλειά» όλη την ώρα. Αφήνουν τους υπαλλήλους να απολαμβάνουν το γραφείο.

Οι εργαζόμενοι θα ξεπεράσουν τις προσδοκίες απόδοσης, αν γνωρίζουν ότι τους σέβονται.Είναι ανθεκτικοί. Θα υπάρξουν στιγμές που οι επιχειρήσεις δεν πηγαίνουν καλά και οι υπάλληλοί θα ζητήσουν από τους ηγέτες για απαντήσεις. Τότε πρέπει να γνωρίζουν ότι ο ηγέτης δεν έχει πληγεί.

Δρ. Δημήτριος Π. Καμσαρής Bilston College, UK

Αφήστε ένα σχόλιο